طرز تهیه نان باگت تازه و خوشمزه

يکشنبه 2 شهريور 1399
12:30
احمد رضایی

بیماری پروانه‌ای(EB: Epidermolysis bullosa )، بیماری نادری است که موجب شکنندگی و تاول پوست می‌شود، که تاول‌ها ممکن است در پاسخ به آسیب‌های جزئی، مانند گرما، مالش، خراشیدن یا چسبیدن نوار چسب ظاهر شوند و در موارد شدید ممکن است که تاول درون بدن مانند لایه مخاطی دهان یا معده ایجاد شود. اکثر گونه‌های بیماری پروانه‌ای به صورت ارثی منتقل می‌شوند و معمولا در دوران نوزادی یا اوایل کودکی بروز پیدا می‌کند، اما در برخی افراد علائم تا دوران بلوغ یا بزرگسالی ممکن ظاهر نشود.

بیماری پروانه‌ای هیچ درمانی ندارد، هرچند ممکن است افراد مبتلا به فرمهای خفیف با افزایش سن بهبود پیدا کنند و هدف از اقدامات درمانی بهبود تاول‌ها و پیشگیری از ایجاد تاول‌های جدید است.

درست است که تقریبا همه نوع نانی را می‌توان از نانوایی‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها تهیه کرد اما نان خانگی همیشه طعم بهتری دارد و در ضمن به این ترتیب می‌توانید سر سفره نان داغ و تازه داشته باشید. نان باگت یکی از انواع نان فرانسوی پر طرفدار است. اما باگت مانده کیفیت نان تازه را ندارد و معمولا موقع مصرف خرد میشود. اگر از کسانی هستید که دوست دارید همیشه نان تازه داشته باشید و بتوانید به راحتی با آن ساندویچ تهیه کنید این نان فرانسوی مناسب شماست. البته باید صادق بود و گفت که تهیه نان معمولاً وقت‌گیر است و نان باگت هم مستثنی نیست. اما طعم عالی و بافت نرم آن ارزشش دارد. برای آموختن طرز تهیه نان فرانسوی یا همان نان باگت این دستور را دنبال کنید.

ور‌آمدن خمیر نان
برای ور‌آمدن بیشتر خمیرها، از خمیر‌ترش استفاده می‌شود. خمیر ترش، هیدرات کربن موجود در آرد و یا شکر را تخمیر می‌کند و گاز دی‌اکسید‌کربن تولید می‌نماید. این گاز سبب ترد شدن نان شده و عطر و طعم خوبی به آن می‌دهد. همین امر، باعث می‌شود که نان راحت‌تر هضم گردد. از دیگر خواص خمیر‌ترش این است که نان را برای مدت زمان طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد.

در تهیه خمیر، خمیر‌ترش را با دیگر مواد تشکیل دهنده خمیر مخلوط نموده و خوب ورز می‌دهند. سپس خمیر را به کناری می‌گذارند.( تا خمیر، به اصطلاح استراحت کند) به تدریج حجم خمیر زیاد می‌شود و پس از پایان یافتن این فرایند، خمیر را می‌پزند. مدت زمان لازم برای ور‌آمدن خمیر‌نان، کمتر از یک روز کامل می‌باشد.

جهت آشنایی با روش تهیه نان همبرگر و همچنین خمیر پیتزا به سایر مقالات بخش آشپزی ستاره مراجعه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه نان باگت
1 عدد زرده تخم مرغ
1 قاشق غذا خوری شکر
1 قاشق غذا خوری آب
1 قاشق چای خوری نمک
1 فنجان آب
1/5 قاشق چای خوری مخمر نان ماشینی
1/2 فنجان آرد مخصوص نان
طرز تهیه نان باگت
1- درجه حرارت فر را روی 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و ظرف آبی را درون فر قرار دهید. این کار محیط فر را مرطوب نگه می‌دارد و مانع از خشک شدن نان‌ها می‌شود.

2- شکر و مایه‌خمیر را در ظرفی مخلوط کنید و 1/2 پیمانه آب 43 درجه را روی آن بریزید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا عمل آید. (منظور از آب 43 درجه این است که آب نه داغ باشد که باعث کشته شدن مایه‌خمیر شود و نه سرد باشد که مایه‌خمیر عمل نیاید.)

3- آرد را 3 مرتبه الک کنید.

4- تخم‌مرغ و نمک را به وسیله مفتول بزنید تا از حالت لختگی درآید.

5- آب، روغن و بکینگ‌پودر را به تخم‌مرغ اضافه کنید.

6- در این مرحله مایه‌خمیر عمل آمده را به مخلوط بالا اضافه کنید و آرد را آرام آرام به آن بیفزایید تا حدی که خمیر به دست نچسبد. (از سنگین کردن خمیر بپرهیزید.)

7- خمیر را ورز دهید و یا صد مرتبه بکوبید.

8- ظرف تمیزی را به کمک مقدار کمی روغن چرب کنید و خمیر را درون آن قرار دهید و روی آن را سلفون بکشید و حدود 30 دقیقه استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

9- از خمیر گلوله‌هایی با اندازه مناسب جدا کرده و به فرم مطلوب درآورید سپس در سینی قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و مجددا 15 دقیقه استراحت دهید.

10- در این مرحله به کمک قلمو خمیر را رومال می‌کنیم. برای این منظور 1 قاشق سوپ‌خوری آرد را به اضافه 1/2 پیمانه آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا به غلظت مناسبی برسد سپس خمیر را اصطلاحا رومال کنید. این کار باعث براق شدن نان می‌شود. همچنین می‌توانید سطح نان‌ها را با کنجد تزیین کنید.

11- خمیر را به مدت 20 تا 30 دقیقه درون فر از قبل گرم شده قرار دهید تا زمانی که رنگ نان‌ها طلایی شود.

نکته بسیار مهم: حتماً حتماً نون ها رو توی سینی فر بذارید ور بیان. یعنی توی همون سینی فری که قراره بره تو فر. چون من بار اول که این نون ها رو می پختم یه سری از نون ها رو گذاشتم تو سینی پلاستیکی و با خودم فکر کردم که سری اول که پخت، اینها رو از سینی پلاستیکی منتقل می کنم به سینی فر و میذارم بپزه. وقتی اومدم این کار رو بکنم، دیدم نون ها پس از استراحت، پف کردن و به محض دست زدن، پفشون می خوابید و نمیشد به سینی فر منتقلشون کنم!! البته من این کار رو کردم ولی هم توی این جابجایی یه مقدار هوای داخل خمیر خارج شد و پفشون خوابید و هم این که یه کم شکلشون کج و کوله شد! این شد که فهمیدم همون اول کار باید 2-3 تا سینی فر بذارم دم دستم و خمیرها رو پس از رول کردن مستقیماً بذارم توی سینی فر استراحت کنن!

یک ربع قبل از اینکه نون ها رو بپزید، فر رو با حرارت 200 درجه روشن کنید.

می تونید روی نون ها کمی شیر بمالید.

وقتی فر حسابی گرم شد، سینی نون ها رو بذارید توی فر و حدود 12-15 دقیقه صبر کنید. باید روی نون ها کمی طلایی بشه.

پس از پخت، روی نون ها رو با فویل بپوشونید و روی فویل هم دستمال آشپزخونه بذارید و حدود 10-15 دقیقه صبر کنید. اینجوری نون نرم می مونه و خشک نمیشه.

منبع:laziz.blog


[ بازدید : 120 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای از خوشمزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]