طرز تهیه 3 مدل باقالی پلو+ طرز تهیه تارت بادمجان

پنجشنبه 1 آبان 1399
9:23
احمد رضایی

امروز قصد داریم انواع مختلف باقالی پلو رو به شما دوستان آموزش دهیم ، با توجه به اینکه این غذا جز غذاهای مجلسی می باشد و برای پذیرایی از مهمانان بسیار عالی می باشد. ابتدا خواص باقالی پلو را بیان میکنم تا بیشتر ترغیب به استفاده از آن شود.

خواص باقلی پلو :

باقالی پلو، محبوب ایرانیان است. ترکیب جادویی برنج، باقالی، شوید و روغن. غذایی که با حسن سلیقه و حوصله تبدیل به یکی از خوشمزه ترین ماکولات مجلسی می شود. در مورد باقالی پلو. به عنوان یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی، نوشتنی زیاد بود. ما سعی کردیم مختصر و مفید، درباره این خوراکی حرف بزنیم و شما را برای تناول یا تهیه آن قلقلک بدهیم. اگر شما برای خرید یا آشپزی مجاب شدید، یعنی اینکه ما موفق شده ایم.

باقالا ازعهد بوق تا امروز

باقالا از خانواده حبوبات است و گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا به حساب می‌آید. این دانه محصول فصل خنک به‌خصوص بهار است و بیشتر در مناطق سردسیری و شمالی کشور کشت می‌شود. با این حال در پاییز و زمستان در بعضی مناطق گرمسیری مانند خوزستان هم برداشت می‌شود. باقالا سابقه چندین هزار ساله دارد و از دیرباز توسط یونانیان، رومیان باستان و همچنین مصریان فراعنه مصرف می‌شد حتی نمونه‌هایی از باقالا در قبر‌های مصریان باستان پیدا شده است!

امروزه در ایران دو نوع عمده باقالا کشت می‌شود؛ یکی باقالای معمولی که به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود و دیگری باقالای لوبیا مانند گیلان معروف به «پاچِ باقالا» است که ریزتر و لطیف‌تر است، اما خام خورده نمی‌شود و بیشتر در خوراک محلی «باقالا قاتُق» به کار می‌رود. باقالا زرد نیز همان خشک شده باقالا سبز است که از آن در تهیه دمپختک استفاده می‌شود.

مناسب برای کم‌خون‌ها

باقالا یکی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می‌آید و مصرف آن همراه با برنج، تمامی پروتئین‌ها و اسید‌های آمینه ضروری بدن را تامین می‌کند. کلسیم و پتاسیم موجود در باقالا از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند. این دانه همچنین سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B. و اسیدفولیک است بنابراین برای رفع کم‌خونی هم مفید است البته به شرطی که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید. لازم به ذکر است که باقالای تازه طبع سرد و‌تر و باقالای خشک طبع سرد و خشک دارد. گل آن نیز طبع گرم دارد. ارزش غذایی باقالای خشک شده نیز بیشتر از باقالای تازه است، اما ویتامین C. باقالای تازه بیشتر است.

از گل باقالا غافل نشوید!

نه‌تن‌ها باقالا بلکه گل آن نیز فواید خاص خود را دارد. جهت بهره‌مندی از این خواص می‌توانید ۳۰ تا ۶۰ گرم گل باقالا را در یک لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را از صافی عبور دهید و یک فنجان از آن بنوشید. این نوشیدنی ضدتشنج و ادرارآور است همچنین به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند و برای قولنج‌ها و درد‌های کلیوی مفید است. بیماران مبتلا به میگرن، رماتیسم، نقرس و درد مفاصل نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با گردن

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ :

باقالی پلو با مرغ و یا باقالی پلو با ماهیچه هیچ فرقی نمی کند ، اگر اصول حرفه ای و نکات آن را رعایت بفرمایید یک وعده مجلسی خوشمزه را مهیا خواهید کرد.

در ادامه سعی کرده ایم که دستور تهیه باقالی پلو را برای شما آماده کنیم :

مواد لازم برای باقالی پلو با مرغ

برنج :3 پیمانه

باقلا تازه یا فریزی شده :2 پیمانه

شوید تازه یا خشک شده :2 پیمانه

زعفران سائیده :1 قاشق چ

روغن :2 ق غ

آب :3 لیتر

نمک :به میزان لازم

مرغ :نیم کیلو

سیر :3 حبه

پیاز :1 عدد متوسط

مرحله به مرحله با پخت باقالی پلو با مرغ

مرحله اول :شستن برنج و خیساندن آن

برنج را بشویید و با آب و نمک چند ساعت خیس کنید.

مرحله دوم :از شستن تا سرخ کردن مرغ ها

تکه های مرغ را می شورید و سپس در روغن داغ سرخ میکنید.بعد از اینکه تکه های مرغ را سرخ کردید و سطح آن طلایی رنگ شد به آن پیاز و سیر خرد شده ، نمک ، نصف قاشق چایخوری زعفران و 1 لیوان آب اضافه میکنید تا به مدت 2 ساعت بر روی حرارت کم بپزد.

مرحله سوم : جوشیدن برنج و باقلا

در مرحله بعد در یک قابلمه 2 لیتر آب را به جوش آورید .سپس برنج را که آب آن را خالی کردید ،به قابلمه آب جوش اضافه کنید.موقعه اضافه کردن برنج ها آب از دمای جوش می افتد که باید صبر کنید تا دوباره بجوشد و وقتی به جوش آمد باقالا ها را اضافه کنید و اجازه دهید برنج به همراه باقلا به مدت 5 الی 6 دقیقه بجوشد.

مرحله سوم :آبکش کردن برنج

بعد از اینکه مغز برنج پخت آن را آبکش کنید . نیازی نیست باقلا ها را تست کنید.

مرحله چهارم :انداختن ته دیگ

در کف قابلمه ای که میخواهیم باقالی پلو را در آن دم کنیم کمی روغن و زعفران دم کره بریزید و با ته دیگی که در نظر دارید کف قابلمه را بپوشانید.سپس یک لایه از مخلوط برنج و باقلا و یک لایه از شوید دورن قابلمه بریزید تا همه مخلوط برنج تمام شود. روی در قابلمه دم کنی مناسبی بگذارید و برنج را روی حرارت متوسط به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بخار کند.


طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه

ماهیچه با استخوان گوسفندی :3 عدد

پیاز خلالی شده :2 عدد

سیر رنده شده :3 حبه

برگ مو :3 عدد

پودر پاپریکا :1 ق چ

فلفل سیاه :نصف ق چ

جوز هندی :نصف ق چ

زعفران دم کرده :3 ق غ

نمک :به میزان لازم

مواد اولیه برای باقالی پلو

برنج :3 پیمانه

شوید تازه خرد شده :2 پیمانه

باقالی سبز تازه یا فریزری :2 پیمانه

سیب زمینی ، کاهو و یا نان لواش :برای ته دیگ

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

ابتدا برای درست کردن هر غذایی که از برنج تهیه میشود باید برنج را از چند ساعت قبل کاملا تمیز بشوییم تا آب آن شفاف شود و بعد با مقداری نمک و آب آن را خیس دهیم .

برای درست کردن باقالی پلو هم باید در ابتدا همین کار را کرد. سپس به سراغ ماهیچه ها میرویم . در این مرحله در یک قابلمه مناسب که بشود همه ماهیچه ها را داخل آن باهم سرخ کرد انتخاب میکنیم .سپس به مقدار 4 الی 5 قاشق غذا خوری روغن داخل آن میریزیم تا بر روی حرارت داغ شود.بعد پیازها را اضافه کرده و اجازه میدهیم تا پیاز ها طلایی شوند.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه خوشمزه

بعد از طلایی شدن پیازها ماهیچه ها را داخل قابلمه میریزیم و دو طرف آن را به مدت 5 دقیقه در پیازها تقت میدهیم.سپس ادویه جاتی مثل فلفل سیاه ، پودر پاپریکا، جوزهندی ، برگ مو و سیر رنده شده را روی ماهیچه ها میریزیم و ماهیچه را می غلطانیم تا ادویه ها با گوشت میکس شود و به مدت 5 دقیقه دیگر دو طرف ماهیچه ها را با ادویه ها سرخ میکنیم.سپس مقداری آب سرد ، به اندازه ای که روی ماهیچه را بگیرد داخل قابلمه میریزیم و هم میزنیم . درب قابلمه را میگذاریم تا آب با حرارت بالا به جوش آید.

پس از جوش آمدن آب داخل قابلمه حرارت را کم میکنیم تا به مدت 2 ساعت ماهیچه ها به آرامی بپزند.در نیم ساعت آخر پخت هم میتوانید به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید تا گوشت مزه دار شود.و پس از پخته شدن کامل ماهیچه ها زعفران دم کرده را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم تا 5 دقیقه دیگرجوش بخورد.

مرحله پخت باقالی ها

در مراحل پخت ماهیچه به سراغ باقالی پلو میرویم . ابتدا باقالی ها را می پزیم و برای این کار باید در داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک اضافه کنید تا زیر حرارت بالا به جوش آید . سپس باقالی ها را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم با درب باز باقالی ها به مدت 5 دقیقه بپزند.اگر هم باقالی ها دیر پز بودند به مدت 15 دقیقه باید داخل قابلمه بجوشند تا نیم پز شوند و پس از نیم پز شدن باقالی ها آنها را از داخل آب جدا میکنیم و کنار میگذاریم.

دریک قابلمه دیگر سرخالی آب پر میکنیم تا بجوشد و پس از به جوش آمدن یک قاشق چایخوری نمک به داخل آن اضافه میکنیم .آب برنج را گرفته و برنج خیس خورده شده را به آب در حال جوش اضافه میکنیم.به آرامی مخلوط میکنیم و درب قابلمه را میگذاریم تا برنج جوش های ریز بخورد.بعد از 5 دقیقه جوشیدن برنج شویدهای تازه خرد شده را داخل آن میریزیم و مخلوط میکنیم بعد باقالی ها را میریزیم و به آرامی هم میزنیم تا برنج ها لح نشوند.برنج ها را در حال جوشیدن را چک کنید آگر نیم پز بود و از وسط به صورت نرم دو نیم شد باید آن را آبکش کنید.برنج آبکش شده را به آرامی هم میزنیم تا با هم مخلوط شوند.اجازه دهید 5 دقیقه برنج داخل آبکش بماند تا آب اضافه آن کشیده شود.


طرز تهیه باقالی پلو با گردن

دسته غذاهای باقالی پلو چه با گوشت چه با ماهیچه و همچنین با گردن از جمله خوشمزه ترین وعده های ایرانی می باشند که به صورت بسیار بالا در رستوران ها و مراسمات طبخ می شود ، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید تا طرز تهیه باقالی پلو با گردن را به صورت خانگی اما با طعم رستورانی آموزش دهیم :

مواد مورد نیاز برای تهیه باقالی پلو با گردن :

باقالی: 2 پیمانه

گردن گوسفند: 1 عدد

برنج: 2 پیمانه

چوب دارچین: 1 تکه

شوید خشک:یک و نیم پیمانه

زعفران دم کرده: 1/2 پیمانه

پیاز:3 عدد

سیب زمینی برای ته دیگ: در صورت تمایل

نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن:به میزان لازم

باقالی پلو

طرز تهیه باقالی پلو با گردن:

باقالی پلو (Baghali Polo) یکی از غذاهای معروف ایرانی است که اغلب در شب سال نو و یا شب چهارشنبه سوری سرو میشود.

این غذای محبوب با گوشت های مختلف درست میشود ولی معروف ترین آن ها باقالی پلو با گوشت ماهیچه و باقالی پلو با گوشت گردن میباشد که در ادامه روش تهیه باقالی پلو با گوشت گردن را آموزش می دهیم پس با ما همراه باشید.

باقالی پلو با ته دیگ زعفرانی

اگر دوست دارید یک باقالی پلوی مجلسی با ته دیگ زعفرانی داشته باشید زعفران را از قبل دم کرده و داخل کاسه ای بریزید، سیب زمینی ها را پوست گرفته و به شکل حلقه های نازک برش بزنید و داخل کاسه زعفران بخوابانید تا رنگ گرفته و یک ته دیگ طلایی و خوش رنگ به شما بدهد.

دستور پخت باقالی پلو رستورانی با گردن

در مرحله بعد پیاز ها را خلالی خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود، حالا گوشت گردن را اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.

بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم با پیاز تفت بخورد. زردچوبه را اضافه کرده و بعد از چند تفت آب را بریزید و اجازه دهید شروع به جوشیدن کند، شعله را کم کنید و اجازه دهید گوشت برای چند ساعت بپزد. یک تکه چوب دارچین داخل آن بیاندازید ولی نمک را در اواخر پخت اضافه نمایید زیرا نمک باعث دیرپز شدن گوشت میشود.


طرز تهیه تارت کشک بادمجان

مواد لازم

آرد 2 پیمانه

کره 100 گرم

تخم مرغ 1 عدد

شیر 4 قاشق غذاخوری

روغن مایع 2 قاشق غذاخوری

پودر سیر 1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:

کره را از یخچال خارج و آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.

آرد را به کره اضافه کرده و با دست مخلوط کنید تا آرد و کره کاملا مخلوط شده و به شکل خرده‌های بیسکوییت درآیند.

مخلوط آرد و کره را در غذاساز بریزید، تخم مرغ، شیر و روغن را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا به شکل خمیر یکدستی آیند.

در انتها نمک، فلفل و پودر سیر را اضافه کنید و کمی مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. خمیر حاصل را زیاد ورز ندهید، زیرا باعث سفت شدن خمیر می‌شود.

روی ظرف حاوی خمیر را سلفون کشیده و ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

قالب تارت را کمی چرب کنید. خمیر را از یخچال خارج کرده، آن را در قالب تارت قرار داده، سپس خمیر را باز کنید و با دست فرم دهید.

قالب تارت را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده اید، قرار دهید تا زیر تارت‌ها طلایی شود.

سپس فر را خاموش کرده و تاخنک شدن تارت ها، آن‌ها را از قالب خارج نکنید.

منبع: matbakhman


[ بازدید : 147 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای از خوشمزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]